Applaus ontvangen is iets om te oefenen

Kun jij het? Applaus ontvangen? Of weet je niet wat je precies doet als mensen voor je klappen of je op een andere manier bedanken? Of wat je gevoel daar eigenlijk bij is? Als ik naar presentaties kijk, zie ik dat dit ‘slotmoment’ nauwelijks benut wordt. Dus hoe doe je dat eigenlijk, applaus ontvangen? Daar gaat dit artikel over.

Luister je graag naar de audio van dit artikel klik dan op: applaus ontvangen nov 2010

Waarom is het belangrijk om bij je applaus stil te staan?
Allereerst gaat het om je directe ‘oogst’ van wat je hebt gegeven. De waardering komt je gewoon toe. Wie niet ontvangt, wordt nooit rijk..! Ten tweede is het voor het publiek het laatste dat ze bewust van je meemaken en bepaalt het voor een deel de indruk die je achterlaat. Bovendien wil publiek ook graag waardering en dank tonen. En ten derde; het wordt als aantrekkelijk ervaren als iemand goed is in waardering en dank ontvangen! Er wordt ook meer geloofwaardigheid aan je toegekend. Heb je daar wel eens bij stil gestaan?

De meeste sprekers rommelen eigenlijk maar een beetje aan met dit moment. Sommigen buigen of gaan de lolbroek uithangen. Anderen schrikken van het feit dat er überhaupt geklapt wordt voor ze. Ze giechelen maar een beetje of maken een gebaar van; “nou nou, zo goed was het toch niet?” En weer anderen zijn het liefst zo snel mogelijk weg. Ze pakken al tijdens het applaus hun papieren en glaasje water en ‘maken dat ze wegkomen.’

Het niet op een authentieke manier in ontvangst nemen van je applaus, is eigenlijk een gemiste kans! Ik begrijp het ook wel, want het is ons nooit geleerd en op internet of in presentatieboeken is er ook weinig over te vinden.
En waardering ontvangen is voor de meesten erg moeilijk. Toch hoeft dat niet zo te zijn.

Hoe neem je dan applaus in ontvangst?
Het is eigenlijk heel eenvoudig. Mijn klanten leer ik altijd hoe applaus te ontvangen. Niet één keer, maar bij elk presentatiemoment dat ze oefenen. Dat is altijd enorm wennen, maar eenmaal terug in de praktijk, toont deze oefening haar waarde. De instructie daarbij luidt als volgt;

1)    “Neem je applaus in ontvangst  terwijl je je ogen beschikbaar houdt voor je publiek
2)    gewoon als jezelf zonder maniertjes,
3)    tot en met de laatste klap…
4)    plus… één volledige ademhaling.“ (en dan pas weglopen)

Als je morgen je presentatie en ‘expertstatus’ wilt verbeteren, dan kan dat door dit advies op te volgen. Doe het en voel maar eens na wat er dan gebeurt!

Tot slot een voorbeeld uit de praktijk. Op TED komen alleen grote sprekers of mensen met uitzonderlijke ideeën. In onderstaand filmpje (3 min) presenteert Derek Sivers een subliem idee over leiderschap. De kracht van zijn boodschap verdwijnt niet alleen door de zenuwachtige snelheid waarmee hij spreekt. Vooral de manier waarop hij ‘dansend’ omgaat met applaus, roept bij mij de vraag  op of hij zichzelf wel serieus neemt. En dus ook de vraag waarom ik dat zou doen… Hij mag dan ooit circusclown zijn geweest, in deze context doet clownerie hem en zijn boodschap geen goed.

Zie hoe hij zelf een kans laat liggen als leider (op 2:56 min).
Wat zou ik hem graag coachen  :-)

Veel succes met het ontvangen van jouw applaus!

Je reactie op dit artikel lees ik graag hieronder.


8 reacties op Applaus ontvangen is iets om te oefenen

  1. Hoi Lianne
    Fijn om met je blogpost applaus in het zonnetje te zetten. Met het oogsten van applaus oefen je in het oogsten van succes en stel je je open voor de vruchten van je werk en de waardevolle bijdrage die je levert. Dit is essentieel om te kunnen bloeien en te kunnen groeien. Je geeft en je ontvangt en het ene kan niet zonder het andere wil je een cyclus voltooien en verder groeien. Dank voor de reminder.

  2. Erg goed artikel, Lianne!
    Fijn om weer eens te lezen hoe belangrijk het ontvangen van applaus is :-)
    En om het filmpje moest ik érg lachen!

  3. Suzanne zegt:

    Wat een leuk artikel Lianne. Precies wat ik nodig had, vandaag. Vanavond geef ik namelijk weer twee workshops bij Fris in je Hoofd.

    Gisteren heb ik bij het applaus inderdaad een buiging gedaan. Oeps!

    Vanavond zal ik van eventueel applaus genieten en het in ontvangst nemen, gewoon als mezelf. Ik ben benieuwd!

  4. Hai Lianne,
    Grappig eigenlijk. De instructie die je geeft, doe ik wel altijd als ik begin (met iedereen oogcontact maken, stil, afwachten), maar nooit na m’n laatste zin. Vaak een kort half buiginkje, beetje ongemakkelijk inderdaad en dan snel het woord teruggeven aan de gastheer/vrouw.
    Dank voor je tips. Klinkt goed en zal voor iedereen een goed gevoel opleveren. Dit ga ik zeker proberen.
    Groeten,
    Erik.

  5. Dag Katrien, Hedwyg, Suzanne en Erik,

    Fijn al die reacties op mijn artikel!
    En ja nog steeds zie ik grappige (en minder grappige) neigingen van mensen op het moment dat hun applaus klinkt :-)

    Laten we vanaf nu lekker ‘ontvangen’ als we gegeven hebben!
    Hartelijke groet,
    Lianne

  6. Basema zegt:

    Dag Lianne,
    Leuk artikel maar zeker niet nieuw, de tips zijn enorm nuttig, ik zal meer op letten.
    Twee dagen geleden kreeg ik een onverwachts applaus van 30 ( zittende) mensen, . Ik was wel onder de indruk niet allen van hun applaus maar ook van het feit dat ik 29 namen kon onthouden en vertellen wat zij hebben verteld. Zij hebben het enorm gewaardeerd dat ik
    ” hun” feiten heb genoemd, het was geen Chinees Wisper verhaal, althans niet voor mij!

    Daarbij ik merk het verschil van applaus ontvangen per cultuur, of vergis ik me?
    Buigen is zeker een cultureel geleerde gedrag en niet natuurlijk, denk ik.
    Bij velen bijv. kinderen, demente bejaarden, zee leeuwen en zelfs doven, ze kunnen ontzettend blij zijn bij het ontvangen/zien van een applaus.

  7. Dag Basema,

    Dank voor je reactie.
    Er zijn uiteraard culturele verschillen, dus ook diverse culturele ‘conditioneringen’ (hoe je onbewust hebt geleerd met iets om te gaan) in hoe je ontvangt in het algemeen.
    Uitgaande van onze ‘westerse’ cultuur merk ik dat het voor veel mensen moeilijk is om überhaupt waardering te ontvangen.

    Wat jij beschrijft over het kunnen onthouden van namen en andere mensen die van applaus kunnen genieten herken ik als ‘present’ zijn (aanwezig – bewust in het hier en nu)
    Zeer belangrijke kwaliteit voor een spreker!

    Hartelijke groet,
    Lianne