Authenticiteit en testimonials van klanten

Ik hoor ze regelmatig in mijn werk als presentatiementor. Aanmoedigende tips als…

Als je je passie maar laat zien dan ben je een succesvolle spreker! …No way!
Dus ga je eigen gang en de stroom klanten komt je tegemoet! …No way!

Dan moet ik het begin van mijn ondernemersbestaan de boel wel erg bedonderd hebben, want ik had aanvankelijk 0 klanten. Dat voelde helemaal niet goed en niet kloppend met wat ik allemaal kon betekenen voor anderen. Ik zie overigens graag de eerste zelfstandige professional opstaan die zo zijn levenslange inkomen zal verdienen!

De essentie van deze ‘mythe van authenticiteit’ is naar mijn idee het volgende; de aanname [alsof het ook al de waarheid is] dat als je maar authentiek bent, de klanten vanzelf komen… en ook vanzelf blijven komen.

Authenticiteit is zeker een heel belangrijke waarde en een belangrijk uitgangspunt. We hechten zelfs steeds meer aan authenticiteit. Maar… authenticiteit gaat ook vooral over onszelf. Hoe WIJ ons laten zien of niet. Wat WIJ denken en voelen, hoe WIJ overkomen en welke visie, ideeën en diensten WIJ in de wereld zetten.

Zaken doen gaat over verbinding. EN jij beste klant EN ik, …samen! EN EN dus!

Wat ik heb ontdekt is dat als ik iemand wil uitnodigen in mijn businessleven, het OOK nodig is dat ik ga zien wat de ANDER nodig heeft om JA te zeggen tegen mijn dienst. De dienst die deze klant zal transformeren naar een betere en competentere ondernemer. Dus wat de ANDER nodig heeft om JA te zeggen tegen zichzelf!

Want om JA te kunnen zeggen tegen expertise waar je zelf beter van wordt, moet je namelijk door wat weerstand heen. De weerstand van geld betalen. Betalen doet altijd pijn. Je moet eerst een heleboel geloven voordat je JA kunt zeggen.

  • Je moet geloven in de dienstverlener
  • Je moet geloven in de dienst of oplossing
  • Je moet geloven in… jezelf (!) of je eigen organisatie

Het hangt er ook vanaf wat je mindset is over verkopen. Verkopen is voor mij onder andere de ander door zijn weerstand heen helpen om JA te zeggen tegen zichzelf (en dat is nog maar één van de vele betekenissen van verkoop overigens)!

Daarvoor geef ik wat de ander nodig heeft. Als dat testimonials zijn of delen daaruit; JA dan geef ik dat. Een succesverhaal afkomstig van een klant geeft namelijk veel geloofwaardigheid.

Hiermee heb ik voor mezelf authentieke en congruente intenties. Sterker nog… klanten zijn me dankbaar dat ik ze dat geef! Een potentiële klant heeft het echt nodig om te kunnen horen van anderen, wat er mogelijk is voor henzelf…
Bovendien geven mijn klanten graag testimonials, zodat ook een ANDER weer mag genieten van hetzelfde groeiproces en resultaat.

De aanleiding om over authenticiteit te schrijven als ware ‘het toverstokje’ tot succes en klanten, zijn enkele reacties op een blogartikel van Stan Lenssen: Waarom je dus lekker brutaal je eigen testimonials schrijft. [Let wel; na een interview met de klant uiteraard].

Enkele voorbeeldreacties zijn:

Het is foute boel als je teksten van iemand gebruikt die in je straatje passen. Als je zelf schrijft, ben je minder authentiek.

Spel- en taalfouten maken een testimonial lekker authentiek. Imperfecties maken geloofwaardig.

Wij beiden zien de kracht van goed geformuleerde testimonials (let wel: nadat we een klant hebben geïnterviewd en toestemming hebben gekregen voor publicatie).

Maar laten we ‘wervend bloggen’-expert Stan Lenssen er eens zijn eigen licht op schijnen:

—————————————————

In het artikel over testimonials dat Lianne hierboven aanhaalt, is de stelling duidelijk:

Schrijf zelf je testimonials, want jij weet wat de beste structuur is. De structuur waarmee je de ander kunt overtuigen. Lees het er hier nog maar eens op na.

Zelf je testimonials schrijven is nodig, want anders bereik je nooit wat Lianne aangeeft: dat je de ander laat zien wat hij nodig heeft om JA te zeggen tegen zichzelf.

Maar – en dat is natuurlijk de clou – gebruik voor die testimonials altijd de oprechte verklaringen en uitspraken van jouw klanten. Je verzint niks zelfs. Dat zou frauduleus zijn. Het verlaagt je tot een charlatan. Bovendien val je binnen de kortste keren door de mand.

Jij werpt je slechts op als tolk. Je ontlast de klant van het schrijven. Je vertaalt voor hem zijn woorden naar een structuur die effectief is. Effectief om te verkopen, want daar zijn testimonials voor bedoeld.

En je vraagt zijn toestemming: Is dit wat je bedoelde? Heb ik jouw woorden zo goed weergegeven? Mag ik dit gebruiken voor mijn website? Die toestemming is essentieel. Uiteraard.

En toen ontstond de discussie: zo te werk gaan zou niet authentiek zijn, want je gebruikt niet het letterlijke citaat van de klant.

Daar denk ik dus anders over.

Authenticiteit heeft niets met letterlijk citeren van doen. Authentiek is een toverwoord van deze tijd. Het is één van onze grootste waardes geworden. Waar we andere waardes aan het verliezen zijn, klampen we ons krampachtig vast aan deze ene.

Waarom?

Het woord past helemaal bij individualiteit. En het individu, daar draait onze huidige wereld om. Het individu als centrum van het universum. Daar kom je dus niet aan. Wat het individu doet, is haast heilig.

Authenticiteit als nieuwe waarde. Prima.

Maar laten we het woord dan wel gebruiken zoals het echt bedoeld is. We helpen dat individu – de klant die jou je testimonial geeft – niet door hem of haar letterlijk te citeren.

We zijn vergeten dat het om iets veel belangrijkers draait. Dat is de geest van het verhaal. Hoe is iets bedoeld? Als je daaraan denkt, dan wordt alles anders. Want juist die geest van het verhaal die wil je overbrengen. Er moet een boodschap overkomen.

Een tevreden klant geeft jou een compliment en jij mag het als testimonial gebruiken op je blog? Ik denk dat jij die tevreden klant reuze helpt door zijn complimenten voor hem of haar op schrift te stellen.

Letterlijk citeren is makkelijk, maar je wilt samen dat de boodschap overkomt. Stop daar dan moeite in. Daar heb je allebei belang bij. De testimonialgever wil begrepen worden en trost zijn op zijn woorden. Jij hebt iets waardevols te bieden. Dat wil je graag verkopen.

Doordat je de testimonialgever helpt bij de opstelling van zijn testimonial, doe je de inhoud geen geweld aan. De inhoud wordt alleen maar beter, want de boodschap komt nu over. En daar ging het om.

En dat is reuze authentiek, want ik heb het even opgezocht: authentiek is niet letterlijk citeren. Authentiek is betrouwbaar, echt, onvervalst, waarachtig en geloofwaardig.

Het is allemaal hier van toepassing.

Je reactie op dit ‘joint blog’ is van harte welkom hieronder!

 


Reacties zijn gesloten.