Besef is waarde in een presentatie

Hoe houd ik een presentatie om klanten aan te trekken, zonder dat ik mijn hele winkel weggeef? Dit is één van de meest gestelde vragen aan mij op dit moment. Bijna alle zelfstandige professionals zijn bang dat ze door teveel adviezen, tips en ‘how-to’s’ weg te geven, geen aantrekkingskracht meer hebben.

Er ligt echter een vraag onder deze vraag, namelijk; hoe kan ik een verhaal houden dat mijn publiek als ‘waardevol’ beschouwt en dan zo dat ze na afloop meer van mij en mijn diensten willen. Dus welke waarde lever je in een speech of presentatie die ruimte laat voor ‘meer’.

Het antwoord daarop begint bij het basisprincipe van elke presentatie. Dat gaat over 3 simpele maar zeer belangrijke vragen;

  1. wat moeten de mensen in mijn publiek weten of leren [know],
  2. zodat ze gaan geloven [believe],
  3. dat het zin en urgentie heeft om actie te nemen [act]?

Wanneer komen mensen dan überhaupt in actie? Zeker is dat mensen in actie komen als hun probleem oftewel ‘pijn’ te groot wordt.

Met pijn is er namelijk iets speciaals aan de hand. We lopen er voor weg! Bewust en… onbewust. Voor fysieke pijn hebben we graag een pijnstiller, zorgen denken we graag weg en we vermijden bijna volautomatisch alle situaties die met pijn of problemen te maken hebben.

We lopen er zodanig voor weg dat we bijna niet in staat zijn om de volle impact of consequenties van een bepaald probleem helemaal te kunnen zien. Dus we weten vaak niet precies aan welke pijn we lijden of wat we ongemerkt te lang of onnodig in stand houden. We lijken zelf niet tot dit besef in staat.

Hoe is het dan als een spreker-expert benoemt wat er exact aan de hand is, dat je niet de enige bent en dat je kunt leren wat een uitweg kan zijn? Tijdens mijn laatste speechbootcamp kwam duidelijk naar boven dat het spreken over de probleemsituatie, zorg of worsteling van je doelgroep of publiek van enorme waarde kan zijn.

Je publiek het besef geven van de werkelijke pijn biedt hen immers de kans, prikkel of stap om zichzelf te laten helpen…..

Wat kun je zoal de revue laten passeren in je presentatie om dit waardevolle besef te geven? 

  • voorbeelden wat mensen aan het doen zijn om hun probleem in stand te houden en hoe ze hun verborgen pijn herkennen. Bijvoorbeeld door verhalen te vertellen over de meest voorkomende valkuilen. [Pijn die uitstraalt tot onder de zijkant van je knie kan zelfs met deze rugklacht te maken hebben]
  • voorbeelden noemen van symptomen of herkenningspunten van het probleem waardoor je klant extra alert wordt. [Als je kleine kinderen rond hebt lopen dan hoop ik dat je geen tafelkleden gebruikt. Een pot hete thee komt dan sneller waar je deze niet hebben wil; op het kind!]
  • besef van de precieze uiting van pijn. [...en als je dan ook soms plots in huilen uitbarst zonder dat je aan jezelf kunt vertellen kunt waarom, dan zou die burn-out zomaar om de hoek kunnen liggen...]
  • besef van de directe gevolgen [... door het tekort aan klanten ben je hele dag bezig met hoe je die rekeningen gaat betalen en maak je ondernemersbeslissingen vanuit angst in plaats vanuit groei]
  • besef van de gevolgen op andere terreinen van leven en werk [geldstress zorgt voor spanning in je lijf, spanning in je bedrijf en zelfs je hele gezin] 
  • besef van de pijn op lange termijn [... door nu niet te gaan spreken voor publiek beperk je je bereik niet alleen op dit moment, maar ook voor al die ondernemersjaren die nog gaan komen] 

Het charmante van je probleem helemaal onder ogen [mogen] zien, is dat het je in beweging brengt om verbeteringen en groei op te zoeken.

En dat gun je jouw publiek toch ook?

Je reactie lees ik graag hieronder.


4 reacties op Besef is waarde in een presentatie

  1. Super, Lianne! Deze e-Zine is echt goed! Ik moet in december een spreekbeurt houden bij de Toastmasters hier op Mallorca over doelstellingen. Daarvoor kan ik jouw tips heel goed gebruiken. Dank je wel.

  2. Els Dekkers zegt:

    Een van mijn leermeester, Nisandeh Neta van Open Circles, noemt dit: “Press the painbutton”. Het klinkt erg onaardig, maar ik weet ook van mezelf dat je veel kunt verdragen en daar liefst zo lang mogelijk mee doorgaat, ook al worden je problemen of ongenoegen alleen maar groter. Tot.. ja tot wat? dan is het ineens genoeg of de bekende druppel valt die je emmer doet overlopen en dán kom ik wel in actie. Gelukkig blijkt dan dat er ook oplossingen in zicht komen en de crisis een kans blijkt te zijn.

    Dat herken ik ook bij mijn cliënten die komen met een loopbaanvraag en dan blijkt de pijn soms groot genoeg om in actie te komen, bij anderen volgt de conclusie ‘nu nog even niet’. Ieder heeft zijn eigen grenzen van wat leefbaar is.

    Dank je voor de tips, die kan ik gebruiken bij de voorbereiding van mijn eigen presentaties.

    hartelijke groet van Els Dekkers.

  3. Bedankt voor de goede, concrete tips. Dit is echt een antwoord op een vraag waar ik al een tijdje mee worstel. Ik ga het proberen toe te passen!

  4. Dank @Angeline @Els en @Jeanette, voor jullie reacties en toevoegingen.

    Onze klanten hebben ons inderdaag nodig om bewustzijn op hun ‘pijn’ te krijgen [de painbutton van Els]

    Veel succes ermee.
    Warme groet!