Bewondering brengt geen Euro’s

Impact! Mijn klanten zijn unaniem; ze willen impact hebben. Van betekenis zijn of een visie uitdragen (want daar heeft die ander echt veel aan, Lianne!). En dan zo dat ze als spreker nooit meer vergeten worden. Eigenlijk wil iedereen die spreekt ook wel een beetje ster zijn en bewondering oogsten.

Als ze dan eenmaal een groep hebben toegesproken met een hele eigen daar-heb-ik-veel-tijd-aan-besteed-presentatie, is hun dag helemaal top als mensen achteraf enthousiast naar ze toe komen of mailen om ze te bedanken. Dank voor je inspiratie en tips, ik ga weer ‘energized’ naar huis! Daa-aag! Het adrenalinepeil van de spreker is ook nog hoog en hij/zij gaat ook ‘energized’ naar huis!

En als de echo van dit soort applaus echt is uitgegalmd, volgt een onderhuidse depressie. Op die enkeling na is er niemand die zich meldt voor je dienstverlening of verder interesse toont om klant te worden. Hoe kan dat nou? Je was nog wel zo helemaal authentiek, open en genereus met je presentatie. Je werd zelfs bewonderd voor wat je allemaal al laat zien…

De harde waarheid is dat bewondering alleen te weinig klanten brengt. Enthousiasme en bedankjes brengen al evenmin Euro’s binnen. Hoe zit dat precies?

Bewondering gaat helemaal over de spreker. Maar een klant wordt klant om… zichzelf! Wat zijn de minimale ingrediënten in een presentatie waardoor iemand zich als klant zal melden na een presentatie?

1.   Deze persoon wil zich helemaal gezien en gehoord voelen in zijn/haar eigen probleem of behoefte. In eerste instantie wil ie niet de visie die jij als spreker hebt. De meeste professionals hebben last van het ‘etalage-syndroom’; een drang om te moeten vertellen wat ze allemaal weten en kunnen. Daar komt de ander helaas nooit voor!

2.   Hij/zij moet ergens in de presentatie gehoord hebben dat jij relevante oplossingen biedt voor dat probleem en dan vooral in een taal die zijn hoofd en hart tegelijkertijd raakt

3.   Hij/zij moet kunnen geloven! Geloven in jou als ‘trusted professional’, geloven in je oplossing en geloven in… zichzelf. Als spreker moet je de toegang en… motivatie(!) bieden om de ander een stap te laten zetten

Kortom; het publiek wil antwoord op de vragen Ben ik hier op de juiste plek? What is in it for me? En… will it work for me? Dan zijn we er nog niet, maar al wel een heel eind op weg!

Bewondering is kicken, klanten aantrekken is echte impact; je publiek gaat met jouw werk aan de slag en komt tot echte verbetering van leven en werk.

Succes met het aanbrengen van verlangen in jouw presentatie!

Je reactie lees ik graag hieronder.


Laat jouw reactie achter