De belangrijkste eerste minuten van je presentatie deel 1

“Niet elk begin is een opening” zo luidde ik mijn vorig artikel in waarin ik motiveerde waarom het de moeite loont om een goede opening te ontwerpen als je presenteert. [zie ‘waarom de eerste minuten belangrijk zijn’]

Onlangs zag ik een spreker de opening nog helemaal overslaan. Het publiek moest moeite doen om te landen en de spreker hebben we niet echt goed leren kennen. Voor de spreker erg jammer want deze heeft niet de ruimte genomen om zichzelf en zijn werk te positioneren. En een gedeelte van je publiek beslist vaak onbewust al binnen 5-7 minuten of ze je idee van je zullen aannemen of dat ze van je kopen!

Een openingsfase heeft bij mij 7 stappen en de aandachtstrekker is de eerste stap hierin. Het doel daarvan is dan ook: aandacht trekken en directe betrokkenheid creëren. Dat is iets anders dan jezelf voorstellen! Het publiek hoort je eigenlijk nog niet zo goed bij de eerste woorden die uit je mond komen.

Veel mensen starten (vaak uit automatisme) op één van de twee volgende manieren. De meesten kiezen voor de “Ik ben Miep Miep en ik doe Miep Miep na” – variant. Oftewel “Mijn naam is Jan Teugels en ik ga iets vertellen over beslissingsstrategieën.” Er zijn overigens ook nog heel veel sprekers die zich helemaal NIET voorstellen…maar dat is weer een ander probleem.

De andere is de ‘ik maak het me veeeel te moeilijk’ – variant of wat ik ook wel noem de ‘Tricky-TED start’ (TED is waar je alleen mag spreken als je echt een bijzonder idee hebt – www.ted.com. Daar waar niemand een presentatie in zijn eentje samenstelt, maar er een team voor optuigt). Deze openingszinnen zijn vaak te abstract, te vergezocht of gewoon te ingewikkeld. Een voorbeeld dat ik laatst tegenkwam: “De overweging om de wetenschappelijke of de pragmatische kant als hoofdroute te kiezen, is een lastige.” Ik weet niet wat dit met jou doet, maar ik haak echt af.

Laat ik daarom een praktische kapstok introduceren. Een goede aandachtstrekker heeft wat mij betreft 3 elementen. De aandachtstrekker is:

1) Kort
2) Universeel (zoveel mogelijk betrekking hebbend op iedereen die aanwezig is)
3) Simpel (voor jou en je publiek)

KUS dus! Met een ‘KUS’ verwelkom je je publiek. Dit kan iedereen onthouden.

Het eerste voorbeeld uit de serie aandachtstrekkers; een statement of korte zin die je een beetje aan het denken zet. Zo kan de openingszin van dit artikel een startzin zijn voor bijvoorbeeld een presentatie van mij getiteld ‘pakkende presentatie-openingen.’

“Niet elk begin is een opening” Een korte ietwat nieuwsgierigheid opwekkende zin als je nog geen context hebt als luisteraar. Deze zin samen met een snelle boog naar het hoofdonderwerp kan als aandachtstrekker gebruikt worden.

Met de KUS regel zou het er zo uit kunnen zien:
“Niet elk begin is een opening.”

Niet elk begin van een muziekstuk is een uitnodiging naar meer ervan willen horen.
En niet elk begin van een presentatie nodigt jou als toehoorder uit om meer te willen weten over de rest ervan.”

Vervolgens kan ik me rustig voorstellen en mijzelf en mijn verhaal positioneren.
Dit is kort [3 zinnetjes],
universeel [voor iedereen “jou als toehoorder”/iedereen beluistert wel eens muziek]
en simpel [het is duidelijk dat er meer nodig is dan zomaar beginnen].

En meer is niet nodig om je opening te starten.
Succes met jouw begin.

Je reactie lees ik graag hieronder.


2 reacties op De belangrijkste eerste minuten van je presentatie deel 1

  1. Jan zegt:

    Dit ga ik zeker onthouden, thanks!