De belangrijkste eerste minuten van je presentatie deel 2

De tweede manier uit de serie aandachtstrekkers gaat over een statistiek of getal gebruiken in je openingszin. Getallen kunnen geloofwaardigheid en vertrouwen opwekken, maar ook nieuwsgierigheid en betrokkenheid. (En dat kan dus allemaal in één openingszin!) Het loont enorm om het getal in die zin te benadrukken of te herhalen.

In deze mini serie over ‘aandachtstrekkers’ geef ik krachtige en makkelijk toepasbare tips over openingszinnen voor je presentaties. Een openingsfase heeft bij mij 7 stappen en de aandachtstrekker is de eerste stap. Het doel ervan is: aandacht trekken en directe betrokkenheid creëren.

Ik herinner je nog even aan mijn kapstok. Een goede aandachtstrekker is;
1) Kort
2) Universeel (zoveel mogelijk betrekking hebbend op iedereen die aanwezig is)
3) Simpel (voor jou en je publiek)
Te onthouden als een ‘KUS’ waarmee je je publiek verwelkomt.

Uit onderzoek* blijkt dat de waargenomen deskundigheid onder andere wordt bepaald door de zekerheid die iemand communiceert over de kennis die hij/zij heeft. Getallen geven het gevoel van die zekerheid. Ze wekken ook de indruk dat iets wat je vertelt een afgerond geheel vormt en dat schept een veilig gevoel en geeft vertrouwen. Er komt niet nog meer, en meer dan 100% is er bijvoorbeeld ook niet.

Een voorbeeld van een statistiek in de eerste zin bij een presentatie voor Zelfstandige Professionals.
“Wisten jullie dat slechts 5% [vijf pro-cent!] van de zelfstandige professionals het lukt om langdurig een succesvol bedrijf te runnen?”

De openingszin is Kort, Universeel [het publiek deelt zichzelf automatisch in bij de ene -5%- of andere -95%- categorie] en Simpel [succesvol of moeizaam] Nieuwsgierigheid ontstaat omdat je bij het besef van de betekenis van een getal of contrast [5% of 95%] je jezelf afvraagt hoe dat dan komt en… wat dat jou als ZP-er kan opleveren!

Nog een voorbeeld uit één van mijn presentaties over spreken:
“Als spreker heb je maar enkele minuten om je publiek binnen te halen.”
En vergelijk deze met de volgende startzin… met een getal:
“Als spreker krijg je slechts 7 minuten [!] – 7 minuten – om alle typen luisteraars in je opening te betrekken!”

Kort, Universeel, Simpel en….. opeens lijkt het nog belangrijker om goed met de eerste minuten om te gaan en verder te luisteren! De meeste toehoorders willen namelijk graag leren wat je dan zou kunnen doen in die 7 minuten… :-)

Veel succes met jouw openingszin …met of zonder een getal.

Je reactie is van harte welkom!
* Bron: Wesson, C. J., Pulford, B.D. (2009). Verbal expressions of confidence and doubt. Psychological Reports, 105, 151-160.


Reacties zijn gesloten.