Een vooruit trekkend doel als succesfactor

Als je iets wilt bereiken dan is het essentieel dat je er een goede motivatie voor hebt. Hoe ‘SMART’ [specifiek, meetbaar etc.] onze doelen soms ook zijn; we halen ze niet zomaar. Maar waar komt die motivatie om als ondernemer, expert [en dus spreker :-)] door te willen gaan dan vandaan? Dat wordt mij steeds duidelijker [ook al ben ik geen motivatie-deskundige].

Mijn klanten willen hun idee verkopen, hun woord verspreiden, het liefst aan zoveel mogelijk mensen. En dan is het ook meteen spannend. Als ze voor een ‘groter’ bereik gaan dan dat ze nu hebben, is dat altijd een stap buiten hun comfortzone. Bijvoorbeeld voor een groter publiek staan dan dat ze gewend zijn als spreker, is een beweging uit de comfortzone. En in een verkoopgesprek een hogere prijs vragen dan daarvoor, is eveneens een beweging uit de comfortzone.

En dat uit-je-comfortzone-treden gaat met vallen en opstaan. Sommigen haken af en anderen… anderen blijven opstaan. Professionals die blijven doorgaan, hebben een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk. Dat is het genre waarvan de buitenwereld wel eens zegt ‘die komt er wel!’. Ik noem ze ook wel de ‘go-getters’. Maar wat is het dan waarin zij anders zijn?

De doorzetters die echt successtappen blijven maken hebben namelijk bewust contact met 2 diepe verlangens.

[1] Ze hebben ooit ergens besloten dat ze willen groeien. Zij zien groei als een belangrijke waarde an sich. Zij kunnen niet leven met het idee NIET meer of erg langzaam te groeien.

[2] EN ze hebben een verlangen om iets te willen bijdragen aan anderen en/of de wereld. Ze willen van betekenis zijn.

Zodra je hier een expliciete uitspraak over doet, en ze als bewuste ‘doelen’ beschouwt, lijkt er een onuitputtelijke energiebron open te gaan. Zelfs als het tegenzit, geven deze doelen houvast.

Dit zijn ook de professionals die voor een steeds groter publiek zichtbaar zijn en steeds weer nieuwe klanten binnenhalen. Ze worden constant ‘naar voren’ en buiten hun veilige zones ‘getrokken’, zodat ze daar steeds bekender mee worden.

Heb jij duidelijk voor jezelf waar jij in wilt groeien? Is dat in kennis, vaardigheden [vreemde taal, verkopen], fysieke uitdagingen [10 km hardlopen, elke dag de trap nemen, je fitter voelen] of misschien wel in karakteristieken en gedrag [zelfverzekerder, volwassener]?

En voor wie of wat wil jij een bijdrage leveren en van betekenis zijn? Voor je gezin, familie, vrienden, de buurt, de vereniging, een bepaalde groep mensen, de maatschappij of de wereld?

Groeistappen blijven uiteraard spannend, maar met een doel dat meer een ‘waarom’ dan een ‘wat’ beantwoordt, blijf je langer gaande en kom je op dat podium waar je naar verlangt.

Keep going – Keep growing!

Je reactie is van harte welkom!

 


Een reactie op Een vooruit trekkend doel als succesfactor

  1. Wil van de Ven zegt:

    Ben ik de enige die uit zijn comfortzone treed? Door hier een reactie te plaatsen.

    De drang om te reageren is groter dan de angst van wat men zal denken. Het voelt niet echt als anoniem.

    Ik heb wel eens gedacht. Dat ik de veroorzaker was van de problemen die ik tegenkwam. Ik ben gewoon een doorzetter. En ik kom obstakels (w.o. het schrijven van deze reactie) tegen die ik wil overwinnen.

    Gewoon een reactie op het artikel waarin ik me volkomen kan vinden. Schrijven wat in me opkomt. Niet echt moeilijk, wel oncomfortabel.

    Wie volgt?