Hoe je met deze simpele tip een klantenmagnetische WOW spreker wordt

I want to be a WOW speaker, zei deze nieuwe klant tegen mij. Een Engelstalige man met weinig spreekervaring, maar wel met veel presentatie aanvragen in het vooruitzicht. Stress dus.

Spreker worden is een proces. Maar zijn eerste succes kon hij al snel melden. They loved it and they were all in! Maar wat had hij gedaan, zodat de luisteraars all in waren?

Allereerst heeft hij eigenaarschap genomen van een aantal basisprincipes. Dat het bij spreken eerst om de relatie en de verbinding gaat. Anders luistert er sowieso niemand. Relatie gaat namelijk vóór inhoud.

Waar hij echter specifiek op doelde was een ander belangrijk principe. Dat waar je het over hebt, relevant en toegespitst is op degenen die je toespreekt.

Hoe krijg je dat makkelijk voor elkaar? Hoe voelt een ander dat het om hem of haar draait? Dat is eigenlijk heel simpel; je laat het ze zelf doen.

Concreet vraag je je publiek om 2 simpele dingen te doen:

1) je vraagt je publiek te reflecteren op een zorg of probleem met betrekking tot jouw expertise EN;

2) je vraagt ze om er iets over uit te wisselen… met elkaar! Zet ze kort aan het werk

Een voorbeeld. Zelf heb ik wel eens het volgende gedaan.

1) jullie zijn hier nu bij elkaar om meer te leren over presenteren. En ik leg graag het volgende aan je voor; haal in een minuut even voor jezelf naar boven wat jouw 2 grootste problemen zijn met presenteren?

2) na een minuut: Nu je weet wat je het lastigst vindt, deel dit even kort met je buurman. Ieder krijgt een minuut.

Na deze cyclus, inventariseerde ik bij 3 mensen hun grootste probleem en herhaalde dat voor de hele groep door de microfoon. Voilà! All in!

Waarom werkt dit zo goed? Het werkt goed omdat het altijd relevant is wat jij terugmeldt; het zijn hun problemen. Het draait bij spreken namelijk niet om jou, het draait om hen! Het werkt ook goed omdat ze met elkaar interactie hebben; problemen waar wij van nature van weg willen vluchten, worden net iets meer waarheid als je ze tegen een ander vertelt.

Jij wordt bovendien gewaardeerd als spreker, omdat je ze ruimte geeft deel uit te maken van de hele setting. [Let op je evaluaties; die gaan namelijk omhoog als je je publiek met elkaar laat werken]!

En…het is zeer wervend. Het gaat klanten aantrekken om bewustzijn [awareness] te creëren op het probleem waar jij als professional een oplossing voor hebt.

Dan kunnen ze het probleem het beste eerst aan zichzelf en dan aan een ander vertellen. Dan is er namelijk geen ontkomen meer aan :).

Haal jij ook je publiek all in?

Je reactie lees ik graag hieronder.


2 reacties op Hoe je met deze simpele tip een klantenmagnetische WOW spreker wordt

  1. Ja dat klopt helemaal.

    Het draait om binden en verbinden.
    Gehoord en gezien worden.
    Actie en interactie.

    Problemen zijn uitdagingen.

    Groeten Janny

  2. Dank voor je ondersteunende post Janny!
    H groet, Lianne