Hoe maak je je publiek moeiteloos hongerig naar meer?

De grootste wens die je kunt hebben als je spreekt voor je bedrijf, is dat na afloop van je presentatie hordes geïnteresseerden op je afstormen met… Bij jou moet ik zijn! Hoe kan ik meer van je krijgen? Dit artikel gaat over hoe je deze ‘honger naar meer’ creëert.

Verleiding kun je opwekken door het zogenaamde hiaat duidelijk te identificeren. Het hiaat is de afstand tussen waar je potentiële klanten nu zijn [met hun pijn] en waar ze willen zijn. Het is de route van NU naar STRAKS.

Des te groter jij als spreker het hiaat kunt duiden voor je publiek, hoe strakker je de spanningsboog spant die verlangen opwekt. Deze ‘hiaatspanning’ kan voor veel mensen ook ongemakkelijk zijn om te ervaren.

Jij maakt je publiek bewust van hun pijn of zorg over hun huidige situatie. Als ze deze niet onder ogen zien of het voelen, komen ze niet in actie. Als het probleem nog te comfortabel is om mee te blijven leven, zal hen dat niet uitnodigen om er iets aan te veranderen.

Ongemak is nodig om mensen in beweging te krijgen.

Als je je luisteraars door die spanning heen beweegt, kan dat dus ongemakkelijk voelen. Het is echter ook een magische beweging als ze kunnen horen van jou en kunnen beseffen (!) wie ze kunnen worden of wat ze kunnen bereiken. Het STRAKS van de route.

Als je mensen echt wilt helpen, moet je dus bereid zijn om die spanning te laten voelen. Maar dat betekent niet dat je je publiek met een rotgevoel hoeft achter te laten!

Hoe kun je deze spanning van verlangen opwekken EN je publiek met een goed gevoel uitzwaaien? 3 Praktische ideeën:

1) Geef ze waardevolle informatie zodat ze direct één of meerdere stappen kunnen maken om het hiaat een stukje te overbruggen.

* Ik geef je één methode om je spreekspanning te verlagen en die gaat over hoe je je ogen gebruikt.

2) Maak duidelijk dat ze er met die stappen alleen nog niet zijn, zodat je publiek weet dat er nog steeds een hiaat te overbruggen is!

* Dit is één manier, maar er zijn nog 6 andere simpele manieren. En als je ze samen leert gebruiken, kun je eigenlijk elke publieksgrootte aan!

3) Benadruk dat de tips die je geeft echt veel waarde bieden. Jouw publiek dat geen expert is op jouw gebied, heeft het nodig om te horen hoe waardevol je leerpunten zijn. Ze voelen zich al ongemakkelijk en ze voelen wat ze nog niet krijgen. Je moet ze er dus expliciet aan herinneren wat ze wel hebben gekregen en dat dat goud waard is!

* Het heeft mijn leven totaal verandert, door alleen al zo te leren kijken. En dat kan ook voor jou van onschatbare waarde zijn.

Als je dit onder de knie hebt, is jouw publiek je dankbaar EN zal er een deel in jouw publiek zijn dat echt meer wil. Veel succes met honger stillen :-)

Je reactie lees ik graag hieronder.

 


2 reacties op Hoe maak je je publiek moeiteloos hongerig naar meer?

  1. Mooie, praktische tips. Het advies om aan te sluiten bij de pijn van je toehoorders, had ik al vaker gehoord. Dat betekent natuurlijk wel dat je goed moet weten waar de pijn van je publiek zit. Bij één op één gesprekken gaat dat goed want je kan er door het stellen van vragen achter komen, maar bij een grotere presentatie is dat misschien lastiger.

    De drie praktische ideeën zijn heel waardevol. Ik herken dat een spreker tijdens een seminar hier gebruik van maakte, en het werkt inderdaad. Dank je wel!

    • Dank voor je reactie Sigrid!
      Bij een groter publiek is daarom van belang dat je je van tevoren verdiept in hun vragen,sores en motieven.. :-)
      Dan werkt het ook.
      Hartelijk groet, Lianne