Jouw verhaal trekt mensen aan

Vertel jij jouw verhaal regelmatig? Veel professionals beperken zich tot de inhoud van hun expertise als ze presenteren. Daarmee laten ze grote kansen liggen om mensen aan te trekken en hun idee te verkopen.

Je eigen verhaal is belangrijk want het trekt mensen aan en legt verbinding. Het helpt anderen om zich te realiseren dat ze net zo zijn als jij, omdat je herkenbare ervaringen deelt in je verhaal.

Een persoonlijk verhaal is ook belangrijk omdat het mensen helpt beslissen of ze zaken met je willen doen! Jouw toekomstige klanten willen weten wie jij bent, waarom je dat vertelt wat je vertelt en waarom ze naar je zouden luisteren.

Als ik professionals daartoe uitnodig, komen er vooral bezwaren naar boven, die een beetje lijken op angst verpakt als excuses. Mijn verhaal is saai. Het voegt niets toe aan mijn boodschap. Niemand zit te wachten op mijn verhaal, daar komen ze niet voor. En ga zo maar door.

Eigenlijk is dit niet waar en hoor je je innerlijke criticus alleen maar zeuren. Het diepste verlangen van mensen is namelijk om zich te verbinden met anderen. Het is bovendien een eerste voorwaarde om open te staan voor inhoud die je komt brengen.

Relatie gaat voor inhoud. Verbinding is het diepste verlangen. Daarom zoeken anderen (ook veelal onbewust) naar gelijkheid, herkenbaarheid en verbindende elementen.

Dat wil niet zeggen dat je je hele levensgeschiedenis of CV zou moeten neerleggen. Ze willen meer van JOU, maar niet elk detail uit je leven.

Hoe dan wel? Hier wat richtlijnen om te komen tot jouw verhaal.

1. Identificeer je doelgroep, je publiek. Voor wie is mijn verhaal?

2. Kies een verhaal dat anderen vertelt waarom je het werk doet dat je doet

  • a. Welke gebeurtenissen waren de aanleiding om je dienst te ontwikkelen?
  • b. Welke gebeurtenissen maken dat je in je boodschap gelooft?
  • c. Wat heb je ondernomen? Wat heb je gedaan?
  • d. Hoe heeft dit alles je leven of werk veranderd?
  • e. Waar sta je nu, wat heb je bereikt (je resultaten, titels, awards, boeken, producten, invloed, bekendheid)
  • f. Hoe herkent het publiek zichzelf hierin? Wat kan je publiek uit jouw verhaal leren? Het publiek wil namelijk weten ‘what is in it for me’ (WIIFM)

3. Schrijf je verhaal op (max. 500 woorden, 3-4 minuten uitgesproken)

4. Geef het een aantrekkelijke titel

5. Oefen je verhaal met bekenden en vraag terugkoppeling

6. Gebruik je verhaal in je presentaties, workshops en website

Veel succes met jouw verhaal!

Je reactie lees ik graag hieronder.


Reacties zijn gesloten.