Krijg jij ook rillingen bij “Wat reken jij voor tarief?”

Hoe reageer jij op de vraag “Wat reken jij voor tarief?” De meeste professionals vinden dit geen prettige vraag. Er komen vaak allerlei gedachten naar boven.

Hoe zal de klant reageren als ik mijn prijs noem? Ze vinden me misschien wel een geldwolf. Tjee, moet ik het echt over geld hebben, kan dat niet anders?

Sommige dienstverleners bieden meteen kortingen aan uit angst… nog voordat ze hebben kunnen vaststellen of er wel weerstand bestaat tegen de prijs. Jaren geleden heb ik dat ook eens gedaan en had al spijt, voordat ik een antwoord kreeg van die potentiële klant.

Het ‘prijsgesprek’ bestaat eigenlijk uit 2 thema’s; de timing en het kunnen praten over geld.

*Timing. Eén van de grootste valkuilen is het te vroeg noemen van je prijs. Nu worden we ook wel vaak in de verleiding gebracht doordat de vraag “wat reken je?” op een onpassend moment wordt gesteld.

Geen goed moment voor deze vraag is [en wees vanaf nu scherp!]… Direct nadat je je hebt voorgesteld. Als ze je opbellen en het is de eerste vraag die je krijgt. Als je niet boven tafel hebt welke problemen je gesprekspartner heeft en je niet weet of en hoe je kunt helpen.

*Praten over geld. Ook als de vraag wel op het juiste moment wordt gesteld, kan het nog erg spannend zijn. Want tja… hoe zal de klant reageren? Vindt de klant het redelijk, belachelijk hoog, belachelijk laag? Je tarieven afgeven kan één van de meest enge momenten zijn in je ondernemerschap.

Realiseer je dat wat een ander van je prijs vindt, te hoog of te laag, alles te maken heeft met… die ander. Dat gaat niet over jou! Als je in een goed verkoopgesprek de waarde van je werk naar boven laat komen, dan wordt de prijs een steeds minder belangrijk punt.

Comfortabel worden met het prijsgesprek is een essentieel onderdeel van een succesvol bedrijf. Wees professioneel met geld! Je wordt dan zelf professioneel behandeld en goed betaald voor wat je doet.

Je reactie lees ik graag hieronder.

 


2 reacties op Krijg jij ook rillingen bij “Wat reken jij voor tarief?”

  1. Babs zegt:

    Goed artikel en hier blijft de vraag onbeantwoord, vooral in tijden van bezuinigingen, als bij een klant de kwaliteit is minder belangrijk dan de prijs, wat doe je dan als je een prijsgesprek moet voeren?

    • Dank voor je reactie Babs!
      Als mijn werk en de waarde die ik daarmee lever niet belangrijk genoeg zijn voor een potentiële klant, is het niet mijn klant….

      Vaak ontbreekt het ons aan de vaardigheden om onze waarde uit te drukken of de moed om te kiezen voor ideale klanten [of ons zichtbaar voor hen te maken]

      Als je vaak in een prijsonderhandeling zit, is er meestal een stap eerder in het verkoop/marketingproces iets blijven hangen of eis je mogelijk niet de gelijkwaardigheid op die je verdient.

      Herken je hier iets in?