Meer dan 90% van de sprekers laat dit liggen!

Een hardnekkige euvel in veel presentaties is de afronding. De meeste professionals die presenteren denken dat het einde van een presentatie bedoeld is voor vragen of een bedankwoord.

Hoe heb jij je laatste presentatie afgerond?

Ik maak het niet zo vaak mee dat sprekers hun slot goed benutten! Want als je jouw verhaal eindigt met vragenrondjes, zul je nooit de zaal verlaten met het resultaat dat je wenst.

Een overtuigende presentatie heeft namelijk een specifiek doel; aanzetten tot actie. En dat is die actie die jij kiest. Bij de voorbereiding denk je dus altijd na over waar jij en je publiek de zaal mee verlaten. Sterker nog; het is een van de eerste inhoudelijke zaken die je bepaalt als je een presentatie voorbereidt. Je zou kunnen zeggen dat je je presentatie van achter naar voren structureert.

De centrale vraag is dus ‘wat wil ik als spreker dat het publiek gaat doen na mijn presentatie’. En het antwoord op die vraag is concreet gedrag; ik wil dat ze naar me toe komen om in gesprek te gaan. Ik wil dat ze een folder meenemen. Ik wil dat ze kijken naar website X. Ik wil dat ze een investering in X doen. Ik wil dat ze zich inschrijven voor mijn workshop. Ik wil dat ze X morgen anders gaan doen.

Als je eenmaal duidelijk kunt beschrijven wat jij wilt dat je publiek gaat doen, dan gebruik je het slot van je presentatie om een oproep te doen. Je vraagt het publiek dat te doen, dat jij wilt dat ze gaan doen. Zo concreet mogelijk! Een call to action heet dat. “Als u hier meer van wilt, kom dan in de pauze naar me toe!” Dus met simpele woorden en een gebiedende wijs.

Dat klinkt misschien wat kinderachtig, maar een groep wil altijd aan de hand meegenomen worden. En jij wilt resultaat uit je presentaties. Bovendien wil het publiek jou ook ‘mee naar huis nemen’ (als je ze geïnspireerd hebt) en dan dien je je publiek door ze een handelingsperspectief te geven. Door ze gewoonweg te zeggen wat ze kunnen doen.

Na je oproep kun je beter geen vragen meer beantwoorden. Je verlaagt daarmee de spanning die je met jouw verhaal hebt opgebouwd en die de motivatie geeft om de gevraagde actie uit te voeren.

Veel resultaat gewenst uit jouw presentatie.

Je reactie lees ik graag hieronder!


4 reacties op Meer dan 90% van de sprekers laat dit liggen!

  1. Hoi Lianne !

    Zoals je weet volg ik al langer je tips en het vragenrondje heb ik al snel afgeschaft en gemerkt dat een oproep tot actie inderdaad werkt !

    Ook heb ik op mijn laatste themamiddag tijdens de afsluiting een kleine enquete gehouden ,ik vroeg of mijn deelnemers de meest gewenste onderwerpen wilden kiezen uit een lijstje van 5 onderwerpen voor de komende themamiddagen.

    Ik was blij en trots met de uitkomst want nr.1 stond [wat ik al vermoedde] dat men meer wilde leren over de lichaamstaal van de huiskat .[ hetgeen essentieel is
    voor het begrijpen van zijn gedrag.]
    Dus daar gaat mijn volgende themamiddag op 25Maart 2012 !

    hartelijke groet Minky

    • Dag Minky,
      Dank voor je reactie. Jij hebt dus al kunnen ervaren dat het je sterker maakt :-)
      Wat ik ook lees, is dat je het spreken voor een groep gebruikt om ‘marktonderzoek’ te doen en daar is zo’n situatie (waar vaak al een groot deel van je doelgroep aanwezig is) uitermate geschikt voor!
      Goed van je!
      Zo kunnen we als dienstverleners steeds beter aansluiten bij waar onze klanten warm voor lopen.

      H groet, Lianne

  2. Helemaal mee eens! Afsluiten met je call to action is krachtig en effectief. Echter; geen ruimte voor vragen maken is, mijns inziens, onverstandig omdat je juist ook met je antwoorden scoren kan. Een korte vragenronde waarbij je aangeeft hoeveel vragen je max. zal beantwoorden en daarná je krachtige afsluiting met call to action is een combinatie die ik ook zie werken. Groet, Arold

  3. Ik heb een heel leuk marketingtrucje dat ik aan het einde van mijn lezingen uitvoer.

    Op mijn laatste slide staat altijd, geef mij jouw visitekaartje en ik mail je deze presentatie.

    Op die manier kom ik elke keer met een grote stapel kaartjes thuis. Die mensen krijgen vervolgens de volgende dag (je moet het warmhouden) netjes een gepersonaliseerd mailtje met een link naar de presentatie en mijn contactgegevens voor als ze vragen hebben of als ze willen linken.

    Dit levert heel vaak nieuwe aanvragen op. Dus geen kaartjes geven, maar kaartjes vragen en zelf het initiatief nemen.

    pssst: niet verder vertellen.