Meer impact door de 20 minuten regel

Presenteren heeft kortgezegd tot doel dat jij je publiek inspireert tot anders denken en anders doen. Dat bereik je door met je verhaal een bepaalde spanning op te bouwen. Hoe beter je bent in het opbouwen van deze ‘tension’ [Eng.] hoe beter je resultaat is uit je spreekinspanningen; meer geïnteresseerde klanten, meer impact bij je publiek en meer vervolgopdrachten om te spreken.

‘Tension’ is het trekken van een spanningsboog die begint bij besef [O, zit dat zo – O, dat ben ik! – O, dat kan dus echt anders etc.] en toewerkt naar de motivatie tot actie. Dit artikel gaat over een euvel dat we vaak niet doorhebben en dat deze broodnodige spanning acuut laat inzakken.

Zelfs de meest doorgewinterde spreker heeft hiermee te maken. Het is een kwestie van aanvaarden en ermee dealen zeggen ze dan. Maar wat is nou dat ‘euvel’? En hoe ga je daarmee om?

Ik heb het over DE 20 minuten regel! Hoe authentiek, enthousiast of professioneel je ook presenteert; na elke 20 minuten zakt de aandacht en betrokkenheid van je publiek.

Niks ‘after’ lunch dip of warm zonnetje in de ruimte; er hoeft vaak niet eens een omstandigheid te zijn. Mensen kunnen gewoon niet langer dan 20 minuten achter elkaar naar een verhaal luisteren! Misschien heb jij dit ook al eens ervaren?

Hoe kun je daar dan het beste mee omgaan? Ik geef je drie krachtige tips;

1) Leer de regel herkennen en ontspan in het besef dat het niet aan jou ligt en dat je in dat geval ook niet hoeft te zoeken naar een oorzaak. Je hoeft er dus niet mee in gevecht. Voor mij was het een echte ‘eye-opener’! Heel lang dacht ik dat het aan mij lag als na 20 minuten mensen begonnen weg te dromen of hun mobiel gingen checken. Dat ik niet boeiend genoeg was of dat ik faalde in het aansluiten. Nu weet ik het waarom en ga ik het niet uit de weg.

2) Ga met je planning uit van 20-minuten-pakketjes. Als je een presentatie boekt, spreek dan af dat je een 20 minuten of 40 minuten presentatie houdt in plaats van een verhaal van 30 minuten. En als je een eigen event of seminar aan het opzetten bent, plan dan in ‘chunks’ [delen] van 20 minuten! Je bereidt jezelf daarmee onbewust voor om elke 20 minuten in een andere versnelling te zijn.

3) Deel je presentatie op in delen van 18-20 minuten en schakel om naar iets anders. Bijvoorbeeld:

  • laat je publiek een oefening doen of breng ze op een andere manier fysiek in actie [van stoel verwisselen]
  • verras je publiek als dat bij je stijl past [deel iets uit]
  • haal een luisteraar naar voren en doe een make-over [demo]
  • toon een kort filmpje
  • laat iemand anders iets zeggen [beantwoord een vraag uit het publiek]

Geef dus ruimte aan je eigen creativiteit door jezelf de vraag te stellen hoe kan ik omschakelen? Je presentatie krijgt daardoor meer pit en meer spanning. Gegarandeerd!

Veel succes met jouw toepassing van de 20 minuten regel!

Je reactie lees ik graag hieronder.

 


8 reacties op Meer impact door de 20 minuten regel

  1. Wat een supertip weer, Lianne! Ga er bij mijn eerstvolgende preview call rekening mee houden.

    Dank!

  2. Selma Foeken zegt:

    Dank voor deze geweldige tip Lianne! Ben momenteel druk bezig met de voorbereidingen voor het Trainersevent en je begrijpt: ik ga nu blokjes van 20 minuten maken.

  3. Ik ben een #lastigtype omdat ik zo van gezellig kletsen hou. Ik ben dus blij met je 20 minuten tip en ga hem direct in praktijk brengen. Punt.

  4. Iene Lammers zegt:

    Dank je wel, Lianne, voor de 20-minuten-pakketjes! Ik ga ze uitdelen tijdens mijn volgende Ontdekkingsworkshop.