Mensen kopen niet vanuit hun comfortzone

Als vakidioot kijk en luister ik graag naar presentaties van ondernemende professionals als jij. Als je al spreker bent en lijkt op de meeste van je collega ondernemers, dan ben je ongetwijfeld bevlogen over je vak en doe je veel moeite om mij als publiek zoveel mogelijk te geven.

Aan het eind van de meeste presentaties kan ik dan ook rustig de deur uitlopen met een voldaan gevoel en veel inspiratie. En dat is precies waar je impact laat liggen!

Welke valkuilen bedoel ik dan? Ik noem hier 3 belangrijke gebieden waar jij in je presentatie nu al meer aantrekkingskracht kunt aanbrengen.

1. Gevoel van verzadiging. Door een presentatie te houden waarin je teveel tips en informatie geeft, voelt jouw publiek zich ‘doordrenkt’. Het brein zeg dan gewoonweg ‘ho stop maar!’ Er is geen ruimte meer om verlangen ‘naar meer’ aan te brengen in je verhaal. Veel professionals gaan het liefst ‘lekker los’ op hun onderwerp en dat pakt vaak averechts uit.

2. Geen verlangen naar meer. Natuurlijk wil jij je publiek tijdens je presentatie ‘helpen’. Misschien heb je ook het idee dat antwoord geven op alle vragen die je publiek heeft, jou de beste profilering geeft als expert? Dit geeft je publiek in ieder geval het comfortabele gevoel dat ze verder kunnen leven na jouw speech, zonder jou! De crux is dat mensen niet tot actie overgaan als ze zich comfortabel voelen! Bereidheid om verder met je te willen en meer te verlangen, ontstaat juist als je ze zich ongemakkelijk gaan voelen. Ze moeten zich kunnen realiseren dat er nog stappen te maken zijn en dat jij ze die kunt bieden.

3. Geen duidelijke uitnodiging krijgen om verder met jou en je werk aan de slag te gaan. Heb jij in je presentatie een heldere ‘call to action’? Neem jij de ruimte om ze helder uit te nodigen tot een volgende stap? Weet je publiek wat ze kunnen doen om die echte ondersteuning of het genot van je dienst te krijgen? Zonder deze oproep doet het overgrote deel van je publiek namelijk niets…

Kortom; ik voel me als luisteraar vaak nog te comfortabel om over te gaan tot actie of me zelfs maar af te vragen of ik iets met jouw ideeën zou willen (naar je toe komen of je bellen bijvoorbeeld).

Ik noem dit ‘de paradox van het echte helpen’. De meeste professionals hebben echt het idee dat ze door een totaalverhaal te geven, mij helpen met een nieuwe stap naar een beter leven of beter bedrijf. Maar de werkelijkheid is dat ik wel geïnspireerd raak, maar er nog te weinig in mijn leven verandert.
Dat verandert pas echt als je mij tot klant maakt.
Je moet ze dus een beetje onvoldaan laten… om ze echt te helpen!!

Kun jij dat?

Veel succes met jouw aantrekkingskracht als professional!

Je reactie op dit artikel lees ik graag hieronder.


Reacties zijn gesloten.