Overtuigen door het formuleren van een doel

Ik hoor het wekelijks; “ik ga een praatje houden voor een groep.” En als ik vraag; “waarom ga je dat doen?” dan krijg ik (soms zelfs op ietwat geïrriteerde toon) te horen; “nou eh, ik ga gewoon lekker wat vertellen over X en Y, je kent dat wel.” Dat herken ik zeker! En ik zie ook de onbenutte kansen en verspilde tijd die daar mee gepaard gaan.

Er is toch niets mis met een onderhoudend en inspirerend verhaal? Inderdaad, met onderhouden is helemaal niets mis, het is zelfs een benodigd ingrediënt voor een presentatie.  Maar een presentatie is in mijn ogen iets anders dan een bioscoopfilm. Een bioscoopfilm ervaar ik veelal als onderhoudend en inspirerend. Ik loop dan met een fijn gevoel de zaal uit. Bij een diepgaand thema denk ik zelfs nog na over hoe ik tegen dingen aankijk in het leven. Maar daar blijft het meestal bij. Ik ga namelijk niet iets anders…doen!

Waar voor jou daarom winst kan liggen in je presentatie, is in het bepalen en formuleren van je doel ermee. Veel sprekers formuleren geen doel bij de voorbereiding. Ze formuleren een onderwerp en onderzoeken wat ze er zoal over kunnen vertellen. Maar een onderwerp is echt heel iets anders dan een doel!

Bijvoorbeeld: “Ik ga het met jullie hebben over de ins & outs van artikelen schrijven.” Je kunt het heel lang over iets hebben en ook heel onderhoudend en humoristisch zijn. Dan kun je ook een goed gevoel hebben over je presentatie en …..er toch niets mee bereiken. Gelukkig is dat snel te doorbreken.

Je bereid je al heel anders voor door het stellen van één belangrijke vraag als het gaat om een overtuigende presentatie namelijk:
Wat wil ik dat mijn publiek na mijn presentatie gaat DOEN? Je biedt als spreker dus een duidelijk handelingsperspectief!
Bijvoorbeeld: “Ik wil dat je vanaf morgen alleen artikelen schrijft die antwoord geven op een focusvraag.” Het zet jou en je visie steviger neer en je bereikt meer bij je publiek! En een overtuigende presentatie gaat over deze impact; je publiek bewegen tot actie. NB; na die bioscoopfilm ga ik  nagenoeg nooit iets anders…doen!

Ook al is het je bedoeling om mensen alleen iets anders te laten geloven of inzien; formuleer je doel als een concrete actie en spreek er ook zo over.
Bijvoorbeeld: “Ik wil dat je vanaf morgen elke dag eens kort stilstaat bij de vraag; wat ben ik nu aan het vermijden?” of “Ga precies over een week nog eens na – en zet het gerust in je agenda – of dit perspectief  niet beter voor je is.”

Kortom; bepaal één concreet doel in de vorm van een actie en vraag je publiek om het te gaan doen. Het kan je presentatie vanaf morgen wezenlijk anders maken en je boekt er betere resultaten mee. Als je niet toewerkt naar een actie, blijft je impact beperkt tot onderhouden en informeren. De keus is aan jou.

Ook ik besluit daarom met een oproep: geef al jouw presentaties een doel in de vorm van een actie. Veel succes met jouw overtuigende presentatie.

Ik lees je reactie graag hieronder!


Een reactie op Overtuigen door het formuleren van een doel

  1. Lianne, echt een prima punt. Ik ervaar zelf dat een doel meegeven in je presentatie ook didactisch noodzakelijk is. Het geeft de cursisten/luisteraars meer grip op de te behandelen stof. Bedankt.