Waar zit jij op de succeslijn als zelfstandige professional?

Als ondernemende professional is het niet altijd even gemakkelijk om zichtbaar te zijn. Hoe breng je jouw product of dienst bij de juiste mensen aan de man? Een goed verhaal over jezelf en je werk is onontbeerlijk. En je wilt met jouw verhaal wat bereiken; (h)erkenning, invloed en uiteindelijk omzet.

Grofweg zie ik drie stadia in zakelijke zichtbaarheid:

1) Tevoorschijn komen

Je bent als een vogel dat uit een ei komt. Je kijkt als ZP-er voorzichtig om je heen en zoekt naar hoe je je zichtbaar zult maken.

Je begint meestal met het opbouwen van je naamsbekendheid en je hebt vooral veel vragen. Wat bied je jouw klanten? Wie is jouw doelgroep? Welk probleem kun je voor hen oplossen? Wie ben jij zelf en hoe druk je dat uit? Hoe ga je je klanten vinden?

Hier en daar ga je eens koffiedrinken. Voorzichtig aftasten. Je belt misschien ook met mensen die vermoedelijk werk voor je hebben.

2) Uitdijen

Je waggelt nog een beetje, maar vliegt al wel van de ene naar de andere plek. Hier pik je een klant op, daar werk je met iemand samen en op nog een andere plek ga je eens netwerken. Je omzet begint te groeien en je merkt dat je bepaalde zaken moet systematiseren om verder te kunnen.

Je realiseert je dat je andere mensen nodig hebt om die groei te kunnen bewerkstelligen. Je team breidt zich uit met medewerkers of je huurt andere ZP-ers in.

Bij het tweede stadium heb je al een beter beeld van wat je te bieden hebt. En klanten vinden jou ook met hun vragen. Maar je wilt nog vaker en gemakkelijker gevonden worden.

3) Invloed

Mensen vliegen als een zwerm vogels achter je aan. Je wordt gevolgd, je wordt gevraagd en mensen komen naar je toe. Blijkbaar heb je iets te vertellen. Vaak is dit ook een fase waarin je nog explicieter kiest met wie je werkt en dus ook met wie niet (meer)!

Uiteindelijk is invloed het stadium waarin meer ‘vanzelf’ gebeurt. Mensen willen jou omdat jij de beste bent voor hen!

Hoe word je nu het snelst een invloedrijke ZP-er? Hoe zorg je dat je op de meest makkelijke manier invloed hebt?

a) In de eerste plaats gaat het om focus. Vraag je af waar je om bekend wilt staan? Wat is jouw ‘super topic’ dat je opeist?

Kies een niche en vernauw je daarbinnen nog verder.

b) Geef je markt antwoord op de vraag waarom dit jouw topic is? Wat drijft jou om dit thema tot jouw ‘core’ te rekenen? Vaak raakt dit een diepere overtuiging, een hoger doel en ook jouw unieke kwaliteiten.

c) Ga spreken en presenteren over je topic. Maak een goed verhaal en vertel dat op zoveel mogelijk plaatsen; live voor groepen, in teleseminars en netwerkbijeenkomsten. Als alles klopt gaan mensen namelijk over jou praten. Invloed heeft alles te maken met volgzaamheid creëren.

Mijn voorbeeld

Ik leer zelfstandige professionals hoe ze op een authentieke manier [met ‘presence’] een ‘signatuurspeech’ kunnen houden of een excellent gesprek waarin ze hun idee of dienst verkopen.

Zo geloof ik dat er voor iedere ambitieuze ondernemende professional een ‘makkelijke’ route moet bestaan om invloed uit te kunnen oefenen en daarmee een eigen onbeperkt grote markt aan te boren en onbeperkt te kunnen verkopen.

Kortom, een gemaksroute naar het volle potentieel.

Dit geloof ik tot in mijn botten en het potentieel zie ik al op het moment dat ik met een professional praat.

Daarom zal mijn nieuwe ‘brand’ in het teken staan van moeiteloze invloed. Zeer binnenkort maak ik mijn nieuwe Engelse bedrijfsnaam bekend… Ja, inderdaad iets met INFLUENCE! :)

En wat maakt jou uniek? Welke vernauwing of kruimel in jouw markt eis jij op om invloedrijk te zijn en met gemak overvloed naar je toe te trekken?


Reacties zijn gesloten.